Fiskeguiden.no

Nyheter, reportasjer og 2500 norske fiskeplasser

Ta med fiskestanga på Syden-ferie!

Snorkler du, hold klar av slike sjøpinnsvin, sier Knoch Knoch, vertinnen på turistbåten Tai Fun.

Vi kunne ikke finne et bedre tidspunkt å rømme sørover. Med minus 26 ved avreisen på Gardermoen 6.januar, gledet vi oss til to måneders opplevelser i eksotiske regnskoger og paradisøyer med frodige palmekledde hvite strender og en iskald sundowner av den lokale drinken når sola slukes av havet og etterlater seg en papaya-rød horisont.

Som å åpne døra til ei badstu

I Singapore ble vi møtt av 32 varmegrader. I denne byen, ikke stort større en Hitra, bor like mange mennesker som i hele Norge. Til tross for et fargerikt fellesskap med kinesere i stort fletall, med malayere og indere og andre etniske grupper, virker Singepore mer som en europeisk storby. Først på vår videre reise i Malaysia og Thailand følte vi å ha kommet ”hjem ” til det som fasinerer oss ved det kaotisk spennende Asia.

Som pensjonerte back packers koste vi oss ved synet av skraglete busser og gamle biler, utspjåkete sykkeldrosjer, av berting og bråk i et evindelig mylder av fargerike mennesker.

Mustafa er en shopping-verden for seg

På Hotel Ibis Singapore on Bencoolen var det kort vei til den berømte shopping - bulevarden Orchard road, men vi foretrakk shopping-senteret Mustafa med sitt virvar av varer fra all verdens kanter til langt rimeligere priser.

Med sykkeldrosje gjennom Malakka

Sykkeldrosjene i Malakka er stivpyntet.
Etter å ha akklimatisert oss tre netter i Singapore, satt vi på luksusbuss til Malaysia, til byen Malakka.

Her tok vi inn på Hotel Equatorial , med svømmebasseng i hagen og gangavstand til byens forskjellige attraksjoner. Vi valgte en bysightseeing med trishaw. Føreren av slike sykkeldrosjer er gode guider og prisen er en brøkdel av en norsk trikkebillett.

Byens historiske perler er nylig ført opp på listen til verdens kulturarv. Det private hjemmet Baba Nyonya Heritage, er tradisjonelt peranakan-byhus i 1800 tallstil, kinesisk barokk og interiøret er en blanding av kinesisk, viktoriansk og nederlandsk 1800 tallstil. Ingen bor i huset i dag, men det eies av den samme familien som i sin tid bygget det.

Peranakan er betegnelsen på de første kineserne som kom til Malakka-stredet. Babas (mennene) og Nyonyas (kvinnene) kalles etterkommerne til disse kineserne som giftet seg med lokale kvinner. Vi besøkte også en kopi av sultanens palass slik det så ut i 1460, og ikke minst Malaysias eldste kinesiske tempel, Tokong Cheng Hoon Tempel fra 1646.

I elvebåt gjennom regnskogen

Vi måtte reise via Kuala Lumpur for å komme til Taman Negara Nasjonalpark, som var ett av våre reisemål. På en tre timers reise i en tradisjonell lang og smal elvebåt fra Kuala Tembelig, fikk vi en fin forsmak på noe av den eldste regnskogen i Malaysia som skal være 130 millioner år gammel.

Gjennom stiller og stryk kom vi tett på naturen og det myldrende dyr- og fuglelivet. Vi beundret elvebåtførerne i deres navigering gjennom de grunne fossestrykene, men så har de da også fem års læretid bak seg.

Vandring gjennom jungelnatta

I Mutara Tama Negara Resort var det opplegg for mange aktiviteter i regnskogen, og allerede første svarte natta deltok vi i en spennende jungelvandring. Med guide og lommelykter ruslet vi rundt på stier, i et mylder av syngende og kaklende apekatter, eksotiske fugler og selvlysende insekter. Vi skulle bevege oss lydløst, men Anna Marie trampet i vei for å skremme vekk alle slangene på marka og i trærne rundt seg.

Over 450 meter hengebro over jungeljuv

For mange er en 450 meter lange hengebru en sterk opplevelse
Jungle Trekking og Canopy Walkway var blant våre store opplevelser i nasjonalparken. Spesielt spennende var det å forsere den 450 meter smale og lange hengebrua mellom tretoppene 30 meter over jungeljuvet. Det var nesten som å balansere på en smal planke og vi måtte gå med små, forsiktige skritt for å unngå at brua skulle gynge altfor mye. Litt nifst i begynnelsen, men vi kunne etter hvert nyte oversikten med apekatter og den fargerike nebbfuglen som nysgjerrige tilskuere. Det var veldig varmt og drakk en masse vann!

Fra Sungai Tembeling tok vi kano oppover den smale sideelva Sungai Tahan. Vi måtte sno oss gjennom tette regnskog, dukke for greiner og bladverk som hang over loner og stryk. Mellom tretoppene fløy fargerike fugler, apekatter hylte og vi følte at tusen par øyne fra jungelens rike dyreliv fugle oss på ferden til jungelens sang og musikk av sikader og alle andre små kryp som var der inne i skogen et sted.

Kastet seg ut badekulpen i den tro at de kunne holde seg flytende bare ved å veive med armene!

I elvebåt gjennom jungelen

Vår kanoferd endte i badekulpen Lata Berkoh under et forfriskende fossestryk. Den var ikke stor, og seks meter på sitt dypeste. Guiden vår Mohd Kadri fortalte at flere malayer likevel hadde druknet her. Den siste var faktisk en turguide fra byen som ingen erfaring hadde fra livet i jungelen. De andre var kinesere som ikke kunne svømme. De hadde sett hvor tilsynelatende lettvint turister kunne bevege seg omkring i badekulpen, og hadde kastet seg uti i den tro at det bare var å veive med armer og bein for å holde seg flytende. Men der tok de grundig feil, sa guiden, som flere ganger hadde reddet malayiske turister fra drukningsulykker i denne vesle jungelelva.

Det finnes fremdeles de som mestrer jakt med giftpiler.

Gåtefulle Cameron Highland

Cameron Highlands – navnet oser av britisk koloniherredømme og duften av afternoon tea.

Det var den britiske landmåleren William Cameron som på en kartleggingsekspedisjon kom over dette grønne platået i 1885. Og atter en gang får vi
høre om silkehandleren Jim Thompson som bygde opp et stort silkekonsern i Bangkok, samtidig som han drev etterretningsvirksomhet for amerikanske OSS (forløper til CIA).

Cameron Highlands har store teplantasjer.

På 1960-tallet slo han seg ned i det grønne og kjølige Cameron Highlands, som kan minne mye om det skotske høyland. 61 år gammel forsvant han sporløst etter en spasertur den området 26. mars 1967. Ryktene er mange. Han kan ha gått seg vill i jungelen, han kan ha blitt kidnappet, angrepet av en tiger eller tatt livet av seg selv. Mysteriet omkring Jim Thompson er en av årsakene til at Cameron Highlands har en en gåtefull klang og en sterk tiltrekningskraft på ryggsekkfolket.

Mange turister tar turen til Cameron Highlands for å få en avveksling fra det tropiske klimaet, strendene og palmene ned ved kysten. Her i 1500-1800 meters høyde er snitttemperaturen 21 C om dagen og ned til 10C om natten. Hotellet hadde ingen oppvarming, og vi det var faktisk så kjølig at vi måtte opp i badekaret for å varme oss.
Vi bodde på et herlig hotell oppe i høyden over landsbyen Brinchang i ca 1600 m.o.h.med navnet Strawberry Park Resort, midt blant de enorme teplantasjer, de veldige jordbær- og grønnsakåkrene og drivhusene med de berømte rosehavene og andre vekster. Myndighetene er imidlertid blitt bekymret av den etter hvert ukontrollerte nydyrkingen. Store deler av området er i ferd med å forvitre og må restaureres.

All jordbruksproduksjonen går til de store byene og man glemmer lett lokalmiljøet. Siden vi bodde på Strawberry Resort, var vi veldig skuffet over at jordbærsyltetøyet til frokost var importert fra Australia

Etter det kjølige oppholdet på Cameron Highlands, var det på tide å komme seg ut til kysten igjen. Vi valgte Pangkor Island fordi dette er et av de mest populære feriestedene for malaysere, bare vel tre timers kjøretur fra Kuala Lumpur. Vi hadde vært å østkysten før, derfor valgte vi vestsiden denne gangen, også fordi det her er mindre nedbør på denne tiden året.

Pangkor Island

Pangkor Island Beach Resort var veldig bra, med flere restauranter, svømmebasseng og masse aktiviteter. I tillegg en deilig have og en lang flott sandstrand. Den andre natten regnet det i bøtter og spann, med påfølgende lyn og torden. Dette medførte til at vannet ble veldig grumsete, og vi ble helt grønne på kroppen etter en svømmetur i havet. Men det var jo bare å dusje og komme seg ut igjen. Det var mye jellyfish, men selv om den var helt ufarlig, var den litt ubehagelig. Den stakk litt og klødde litt, men det gikk fort over.

Du skal være en utrolig egoistisk og ensporet sportsfisker om du ikke kan nyte et eksotisk paradis som dette sammen med kona eller resten av familien. Du behøver ikke å dra på sjøen fra grytidlig morgen til sene kveld hver bidige dag. Setter du av en dag eller to til sjøfiske, kan dere nyte tiden sammen på stranda eller med andre mer familiære aktiviteter og de myke kveldene med det beste av mat og vin til lattelige priser.

Garantert fangst

En to kilos white trevally er både en god fighter og en utmerket matfisk

Sett av en dag til sjøfiske med en lokal fiskeguide fra morgen til kveld. Enten du er alene eller en gruppe på fire, er prisen den samme. På Pangkor Island betalte jeg 1200 kroner. Februar er ikke den beste fisketiden i sydlige farvann, men vi trollet og kastet med sluk med håp om å få en baracuda, en red snapper eller andre større godbiter på kroken. Kapteinen James Khoo og assistenten Cohg garanterte fangst. Ingen var kommet tomhendt hjem til hotellet verken fra fisketurene i fjor eller hittil i år.
Det var en kjempedag på havet, men fisken var lite villig til å bite. I kasteavstand fra de fiskerike øyene, sendte vi Koster-sluken mot land, mens vi dro den hurtig tilbake mot båten. Viss fikk vi napp, men de fleste kjørte seg fast i bunnen og ble borte, mens andre satt for løst og slo seg av.

Men i tillegg til opplevelsen i havet rundt de regnskogkledde øyene, klarte jeg å lande en supervakker to kilos white trevally, en skikkelig fighter og god på smak.Den ble overlevert kokken på hotellet, som tilberedte den på ekte malayisk vis og serverte den til middag. Vi frydet oss over de misunnelige blikkene som de andre gjester sendte oss. Det var mer enn nok til oss begge. Dessuten fikk kokken også med seg fisk hjem til middag til hele familien sin.

Eksotiske Pangkor Island

Penang

Wat Chayamangkalaram med sin 33 meter lange hvilende buda.

Med egen bil og sjøfør fortsatt reisen til Penang , øya som ble knyttet til fastlandet i 1985 med en 13,5 km lang bro. Akkurat nå driver de på med å bygge enda en bro, som visstnok blir verdens lengste og skal stå ferdig i løpet av 2012.

Vi valgte å bo i den gamle kolonibyen Georgstown, siden vi visste at Penang ikke lenger er det stedet man skal ha badeferie.

Øya Penang ble tidligere kalt for Orientens perle og var den første britiske kolonien i Malaysia, fra 1786 og frem til 1957.Georgetown er den største byen på øya, med ca 500 000 innbyggere. Den regnes som en av Asias mest fargerike og stemningsfulle byer uten store og moderen shoppingsenter av betong og glass, men lave trehus. I sentrum av byen finnes fremdeles kvarterer der det virker som at byen fortsatt står stille.

Mange varer blir fremdeles trukket på trekkvogner av gamle kinesere og det kryr av sykkelrichshawere.

Han hadde en kone i Kina, en i Penang

Det kinesiske privathjemmet
Vi valgte å besøke et rikt kinesisk privathjem som nå var et museum: Pinang Perankan Mansion. Et utrolig vakkert hjem, med rike utsmykninger, som utskåret kinesiske trepanel, smijernarbeid, flotte tre- og marmorgulv og et utvalg av ,vakkert engelsk og kinesisk porselen, Faktisk var det syv forskjellige kinesiske serviser, - et sett til hver dag. De tidligere eierne hadde alle to koner, en hjemme i Kina og en i Malaysia. Begge to hadde meget høy status, og mange barn. Men de fikk ikke lov til å bevege seg utenfor hjemmet og eiendommen, så tiden deres ble brukt til å sy og brodere de vakreste duker, gardiner, veggtepper, kjoler og barnetøy og andre tekstiler, noe vi fikk se flere eksempler på:
Vi besøkte også Khoo Kongsi, en av byens vakreste og mest imponerende bygninger fra 1894. Det tok familien ca 8 år å fullføre byggverket. Kongsi er et såkalt klanhus,- en bygning som delvis er tempel og delvis møtesal for kinesere fra samme klan eller med samme etternavn. Denne bygningen var så prangende at man fryktet at selveste keiseren av Kina ville bli fornærmet over en slik praktutfoldelse.

Malaysias mest populære turistmål

Panjung Beach på Langkawi Island ( Foto: Eivind Fossheim)

Med sine hvite finkornete strender, betagende solnedganger og fantastiske strandhoteller betegnet Langkawi Island betegnes som Malaysias mest populære turistmål. Her er alt tollfritt. En pils koster en krone og seksti øre hvis du kjøper den i supern inne i byen.
Vi bodde på den nest beste stranda,, Pantai Cenang, men vi ble mye forstyrret av bitende jellyfish og masse vannsport-aktiviteter på svømmeturene våre. Den beste stranda, Panjung , på nordsiden av øya, er et drømmested for den som ønsker en rolig ferie uten rasende vannscootere og eksoslukt, men man kan lett føle seg ensom der.
Ønsker du en fisketur, så bli med ut i en av de lokale fiskebåtene, men noe særlig fangst må du ikke regne med å få i områder for disse sightseeingbåtene. Skal du jakte på storfisk, må du lenger ut i havet og dorge fra større båt, men her er sjansene heller ikke store på denne tiden av året.

Vi hadde store forventninger og ble derfor litt skuffet over Langkawi. Følte at øya var noe oppskrytt.

Fra øya Langkawi reiste vi med båt til Satun i Thailand og videre med buss og tog via Surat Thani til Hua Hin. Måtte ha stopp her underveis til Hua Hin.

Eksotisk nattmarked

Nattmarkedet i Hua Hin ( Foto: Eivind Fossheim)

I byen Hua Hin, som ligger på østkysten av Thailand, bodde vi kjempefint og rimelig på Bellaya Resort med kun 8 værelser, et stille og rolig strøk, med kort gangavstand til stranda.

Med en sawngthaew (tuk-tuk) kostet det 20 kroner for to inn til fantastiske nattmarkedet i byens sentrum. Dette var noe av det mest spennende marked vi har sett i Asia. Det oversiktlig og ikke for stort. Her fantes et mylder av restauranter med det beste du kan få av sjømat og et kjempeutvalg av varer du sjelden finner i andre badebyer.

Den fem kilometer lange badestranda var kjempefin til å være midt i byen, men solplassene og serveringen på stranda var altfor sammenklumpet til konsentrerte strandpunkter mellom de luksuriøse privatboligene og luksushotellene. Men å rusle på stranda, eller å bade her, er fritt for alle, som ellers på badestrender i Thailand og Malaysia.

Koh Chang – et paradis for norske vinterfrosne trekkfugler.

White Sand Beach i Koh Chang ( Foto: Eivind Fossheim)

Med egen bil og sjøfør reiste vi syv timer via Bangkok til Koh Chang, der vi tilbringer vår vinterferie for 8.gang. Vi har fartet mye omrking i vår tid, men det er her, i en av bungalowene til hotellet Koh Chang Lagoon Resort, vi føler å ha funnet vårt paradis. Fra den rene White Sand Beach kan vi følge sola fra vi har spist vår frokost til den senker seg i have langt der ute i horisonten bak den lysende fiskeflåten, mens vi skåler i de siste dråpene av vår sundown-drink.

I den varmeste tiden av dagen kan vi trekke inn under de store trærne som strekker sine skyggefull armer ut over de stadig flere turistene som havner her i den marine nasjonalparken sørover mot grensen til Kambodia. Med kveldsmørket fylles stranden av bord, med duker og levende lys, mens smilende og velvillige servitører og dyktige kokker gjør alt for at vi skal ha det hyggelig.

Dette er drømmeplassen for familier med barn, for unge backpackers og for folk på over 50 år. For sportsfiskere også. Her kan du dra ut og fiske både natt og dag uten at familien savner deg..

Mer info om sportsfiske i sjøen utenfor Pangkor Island i Malaysia

James Khoo, Pangkor Marina SDN BHD,
www.pangkormarina.com,

Turoperatører med info og pakketurer for mer drevne sportsfiskere som ønsker å jakte på storfisk i sjøen og ferskvann i Malaysia:

Cherrybird Travel and Tours Sdn.Bhd,

Kuala Lumpur

mail: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hook,Line and Sinker

hjemmeside:www.hook-line-sinker.net

mail:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

AT Adventures

Valmueveij,

Hundested,Danmark.

hjemmeside:www.adventures.dk

Kontakt Thorbjørn Christiansen.
-anmarkb

Camron Highlands1.JPG

De malaysiske regnskogene har mange spennende kryp, som denne noe nærgående kjempeneshornbillen.

cameronHighlands (8).JPG

I Malaysias urgamle regnskoger er det et rikt insektliv, med store, fargerike sommerfugler som denne.